L’article “Documenting carved stones from 3D models. Part II – Ambient occlusion to reveal carved parts” par Rolland, et al. vient d’être publié dans Journal of Cultural Heritage

Pierre à cerf sur le site de Tsatsyn Ereg – Mongolie

This image has an empty alt attribute; its file name is pdf.jpgTanguy Rolland complète, dans le cadre de ton travail de doctorat, la procédure précédemment publiée sur la documentation des gravures rupestres en y intégrant, cette fois, la possibilité de travailler directement sur les modèles 3D. La technique utilisée dérive de l’occlusion ambiante, une approche développée depuis quelques années par l’industrie du jeu vidéo. Les résultats sont spectaculaires, notamment lorsque l’algorithme sélectionné utilise la volumetric obscurance. Sur les pierres à cerf de Mongolie, des symboles gravés mais peu visibles apparaissent maintenant, alors qu’ils n’avaient pas été identifiés dans les études précédentes. Pour faciliter la diffusion de cette nouvelle approche auprès d’un large public, les fonctions écrites sur R, un logiciel libre, sont téléchargeables gratuitement (voir le lien dans l’article).

Abstract: Revealing carved parts in rock art is of primary importance and remains a major challenge for archaeological documentation. Computational geometry applied to 3D imaging provides a unique opportunity to document rock art. This study evaluates five algorithms and derivatives used to compute ambient occlusion and sky visibility on 3D models of Mongolian stelae, also known as deer stones. By contrast with the previous companion work, models are processed directly in 3D, without preliminary projection. Volumetric obscurance gives the best results for the identification of carved figures. The effects of model resolution and parameters specific to ambient occlusion are then evaluated. Keeping tridimensional information intact allows accurate measurement of distance, volume, and depth. Objects augmented by ambient occlusion can easily be manipulated in 3D viewers, for seamless and effortless access to the overall organization of the figures, at the scale of the entire object. Qualitatively speaking, the 2D projected outputs are equivalent to, or even better than, existing archaeological documentation. The proposed workflow should be easily applicable in many situations, particularly as the functions provided for the free R programming software are fully configurable.

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